Nieuws

Positief denken. En wat ik daarvan denk

Coaching in de buitenlucht

Goed, het moment is daar. Je hebt besloten dat je positiever wilt leven. Je wilt af van die nare angst. Die stomme stem die steeds maar zegt ‘zou je dat wel doen?’. Wat nou als je die stem kon uitschakelen? De knop gewoon omzetten van negatief naar positief denken! Ja, dat klinkt goed! Wauw, wat zal je leven gááf worden als je die knóp maar om kon zetten!

Je besluit om je leven te beteren. Positief denken. Vaker gezond eten. Misschien ga je wel op yoga? Why not!

Positief leven, here I come!

Maar dan blijkt dat hele ‘positief leven’ toch moeilijker te zijn dan je denkt. Het wordt druk op je werk, je bent gewoon écht-heel-moe, er gebeurt iets wat je totaal niet zag aankomen…Er gebeurt iets wat precies weer die nare gedachten triggert waar je juist vanaf wilde.

Voor je het weet, voel je je weer down, onzeker of angstig.

Zélf na al die dingen die je gedaan hebt om positiever te leven!

Laat maar zitten…Dat positieve leven is niet voor mij. Ik zal waarschijnlijk altijd ongelukkig blijven. Je gooit je zelfhulpboek in de hoek en de yogamat krijgt een enkeltje richting de rommelkast.

Waarom is het zo moeilijk om positief te zijn?

Over het antwoord op deze vraag blijf ik in deze blog kort. Het antwoord op deze vraag is niet eenduidig, maar komt voort uit alles wat je in je leven hebt meegemaakt, gezien en waarvan jij denkt dat het waar is.

Bovendien heeft je brein de geweldige gave om overal gevaar te spotten. Dat was vroeger – en dan bedoel ik, way back, in de oertijd – erg handig. Zo at je niet zomaar een giftige paddenstoel op en wist je dat je die slapende sabeltandtijger vooral niet moest wakker maken.

Over dit fenomeen zal ik binnenkort een uitgebreidere blog over schrijven en die hier linken.

Schouder eronder

Als je een beetje op mijn klanten lijkt, ben je een echte doorzetter. Er kan het voor jou altijd een tandje bij, een projectje extra, nog een hobby erbij. Jij wilt iets van het leven maken!

Maar tegelijkertijd ben je ook ontzettend bang dat er niks van die hele cursus terecht komt en dat dat project sowieso gedoemd is om te falen. En als het je dan tóch gelukt is, kan je er totaal niet van genieten. Want de hoeveelheid bloed, zweet en tranen – vooral tranen – die het je gekost heeft, wegen echt niet meer op tegen het succesje wat voortkomt uit het afronden van dat project.

Maar dat mag je natuurlijk niet laten merken! Dus blijf je positief. Hup, schouders eronder en door.

En ondertussen blijf je in de kern onzeker, angstig en bang om te falen.

Wat helpt jou daadwerkelijk?

Nu vraag je je misschien af ‘Maar Marileen, wat kan ik dán doen om van mijn angsten af te komen, als al die positieve dingen niet werken? Dat zou jij als coach toch moeten weten?’

Echt, ik wou dat ik die vraag kon beantwoorden. Maar de realiteit is dat ik hier vanaf achter mijn laptop geen idee heb over wat goed voor jou is.

En dit is precies de reden waarom de basis van mijn coaching niet uitgaat van yoga, meditaties, ademhalingsoefeningen of affirmaties doen.

Sure, het kán jou helpen om meer ontspannen te leven. Maar – en nu komt dan eindelijk de clue van deze blog 🙂 – wanneer jij deze zaken gebruikt om weg te vluchten van jouw oncomfortabele gevoelens en gedachten, zal zelfs het meest fancy yoga retreat je niet helpen om je op de lange termijn beter te voelen.

Wat voor de één daadwerkelijk helpt om ontspannen te leven, is voor de ander een coping mechanisme om maar niet te hoeven voelen.

Dit is ook meteen de reden waarom persoonlijke coaching zo goed werkt: in dit traject bepalen we samen wat nu echt belangrijk voor jou is en wat jij het beste kunt doen om beter met je angst of onzekerheid om te gaan. It’s all about the context, baby!

Een persoonlijk voorbeeld

Ik zal je een voorbeeldje uit mijn eigen leven geven. Toen ik nog jong en onbezonnen was (mag ik dat zeggen op mijn leeftijd? :-)), zat ik slecht in mijn vel. Ik heb een universitaire opleiding mogen genieten, maar eerlijk gezegd was het voor mij verre van ‘genieten’.

Dat lag bij lange na niet aan de opleiding, maar des te meer aan mezelf. Ik had in die tijd last van faalangst (“Déze toets heb ik gehaald, maar de vólgende toets.. Dat wordt waarschijnlijk een ramp.”).

De sportschool was in die tijd voor mij echt een uitkomst: hier hoefde ik niet te denken, ik hoefde alleen te doen. En dus sportte ik veel. En vaak. Het maakte mijn hoofd leeg en ik dacht even niet aan die toets die eraan zat te komen. Niks mis mee op het eerste gezicht, toch?

Tot het moment dat ik thuiskwam en mijn boeken vanuit de hoek van de kamer naar mij loerden. Hallo angst, ik ben weer thuis!

En zo helpt sporten – iets wat op het eerste gezicht goed is om te doen – mij uiteindelijk toch niet om me goed te voelen. De stress en angst om te falen waren er nog steeds!

Touchy subject

Toegegeven, ik vind dit een beetje een touchy subject, omdat je zo vaak leest en hoort dat het goed voor je is om te sporten, te mediteren, in de natuur te zijn. Ik verwerp die zaken ook niet. Integendeel, het zijn zelfs belangrijke tools in mijn toolbox die ik heb als coach.

Maar als je écht van je angst, je paniek of je onzekerheid af wilt komen, dan zijn dit slechts middelen om je doel te bereiken. En het hangt van jou als persoon af, of dit de juiste middelen zijn. Brengen ze jou daadwerkelijk dichterbij dat wat jij belangrijk vindt, of gebruik je het als een middel om weg te vluchten van die nare gevoelens?

Stel jezelf deze vragen

Om dit helder te krijgen, bekijken we in een persoonlijk traject altijd wat JIJ nodig hebt: wat werkt voor jou, en wat vooral niet? Je kunt jezelf hier goed in op weg helpen door de volgende vragen aan jezelf te stellen:

Ik besef me dat het best wel confronterend kan zijn om deze vragen te beantwoorden. Maar je wint er ook zo veel tijd en energie mee als je durft toe te geven dat je eigenlijk gewoon hoopt dat door te sporten/shoppen/op je telefoon te scrollen die stomme gedachten eindelijk een keer weggaan.

Wanneer je jouw gedrag in kaart hebt gebracht, kun je gaan kijken wat jou daadwerkelijk kan helpen om om te gaan met jouw nare gedachten.

Dit artikel samengevat in 1 zin

Vraag jezelf eerlijk af of jouw gedrag je dichterbij je doelen en dromen brengt, of dat je er eigenlijk moeilijke gedachten en gevoelens mee uit de weg probeert te gaan. En doe vervolgens datgene wat je écht moet doen.

Verandering begint bij jezelf

Loop jij rond met een angstig of paniekerig gevoel? Maak je je vaak zorgen en pieker je veel? En heeft dit al een lange tijd dermate veel invloed op je, dat je er lichamelijk en mentaal last van hebt?

In mijn trajectCoaching in de buitenlucht help ik je op een praktische, doeltreffende manier om anders met je gedachten en emoties om te gaan. Alle sessies vinden buiten plaats, zodat je echt uit je hoofd komt en het geleerde veel makkelijker opneemt.

Tot 1 juli geldt op dit traject een speciale actie van 333 euro korting.
Lijkt dit je wat? Lees dan snel verder.

Wil je eerst liever vrijblijvend kennismaken met mij en mijn coaching? Boek dan een gratis introductiesessie. Alle informatie vind je hier.


Liefs,

Marileen

Bel Move with Mari op: 06 24 34 29 32